Förord
Livskraftscentralen i Nyland startade mitt i förändringarna
“Livskraftscentralerna känner till regionernas behov och har ett nära lokalt samarbete med intressentgrupperna” – Med denna idé inledde 10 nya livskraftscentraler sin verksamhet från början av 2026. När det gäller väghållnings- och trafiksystemuppgifter är förändringarna som vårt ämbetsverkets nya namn: något nytt, gott om gammalt och något blått. Jämfört med NTM-centralen i Nyland täcker vårt verksamhetsområde nu enbart landskapet Nyland, organiseringsuppgifterna för kollektivtrafiken överfördes till Transport- och kommunikationsverket Traficom och väghållarens traditionella blå finns fortfarande i våra identifieringsfärger. De 30 experterna på vår trafikavdelning hittar ni fortfarande i Helsingfors i Böles ämbetshus, om vi sedan inte är på plats för att träffa våra intressentgrupper, naturligtvis utan att glömma de dagliga möten som sker via distanskommunikation.
Jag började som avdelningschef för trafikavdelningen i början av detta år vid en tidpunkt då de ekonomiska realiteterna verkar utmana från flera håll. Statsförvaltningens egen verksamhets besparingsbehoven påverkar tyvärr även vår personal och Irankriget påverkar bland annat sommarens beläggningsprogram. Finansieringen av bastrafikledshållningen har de senaste åren legat på en rimlig nivå med hjälp av ett tilläggsfinansieringspaket, men den plan för de offentliga finanserna som offentliggjordes vid ramförhandlingarna i april med de närmaste årens rambeslut innebär en kall skjuts för bastrafikledshållningen.
Det återstår att se om rambesluten kommer att realiseras i de kommande årsbudgetarna och i regeringsprogramsanteckningarna för den nya regering som inleder sin verksamhet 2027, eller om man kommer att få en “reparationsserie” som de senaste åren i bastrafikledshållningen ens för något år.
Undersökningar av väganvändarnas nöjdhet visar på ett obestridligt samband mellan finansiering och nöjdheten, som förstås förstärks eller dämpas av marknadsläget beroende på konjunkturen. Det var en glädje att bekanta sig med resultatet av undersökningen vintern 2026, där Nyland fick de bästa resultaten i riket av både privatpersoner och yrkesförare. Förutom vinterunderhållet är det ett tecken på att beläggningarna är i gott skick och har klarat av vinterns påfrestningar. Den andra positiva signalen från de senaste månaderna är att infrastrukturbyggandet är mycket bra framtidsutsikt, där naturligtvis ett stort antal trafikledsbyggnadsprojekt spelar en viktig roll. Man hoppas att de gamla märkena stämmer och att det uppfriskande infrastrukturbyggandet också i övrigt förebådar ekonomins riktning. I maj offentliggjorde Trafikledsverket ett investeringsprogram för trafikledsprojekt för åren 2027–2034 och även det var ur Nylands synvinkel mycket trevligt att läsa. De färdigställda objekten på Rv 25 och Ring 3 som väntat länge på sin tur är nu välförtjänt med och får förhoppningsvis genomförandefinansiering under de kommande åren. De tidigare beslutade projekten inom Helsingforsregionens MBT-avtal är redan med säkerhet implementerade och bildar ett mycket betydande projektstock i KUUMA-kommunernas område.
Signalerna som talar om framtiden verkar variera från sida till sida, och då och då bör riktningen också bedömas genom att titta i backspeglarna. I denna utgåva försöker vi återigen för vår del skapa en vy till Nylands väghållnings- och trafiksystemärendens nuläge och de närmaste årens utvecklingsförlopp och berätta om vår egen roll och vad vi gör. Jag hoppas på givande lässtunder!
Juni 2026
Timo Karhumäki
Avdelningschef, Nylands livskraftscentral

Bild: Aino Hela