Tieverkon korjaustoimet kohtuullisella tasolla
Päällystysurakoiden hintataso Uudenmaan ELY-keskuksen toimialueella näyttää tänä vuonna hieman laskevan viime vuoteen verrattuna. Tämä on hyvä suunta, sillä tarkoitus on tehdä toimenpiteitä erityisen paljon alemman tieverkon tiestölle, jonne korjausvelkaa on kertynyt vuosien saatossa eniten. Näillä teillä korjausmenetelmät ovat kilometrihinnaltaan kalliimpia, koska uudelleen päällystämisen lisäksi joudutaan monin paikoin myös tien rakenteita vahvistamaan. Lopullinen päällystysohjelma on selvillä kesäkuussa, kun kaikki kilpailutukset mahdollisine lisäkohteineen on saatu ratkaistua.
Siltakorjauksia tehdään tuttuun tapaan ympäri toimialuettamme, mutta myös tunneleiden korjauksia on työlistalla enenevässä määrin. Vuosaaren tunnelin korjaus käynnistyy syksyllä Fintrafficin vetämässä urakassa ja vuodelle 2026 suunnitellaan Fiskarin tunnelin korjausta Raaseporissa. Lisäksi lujitetaan kriittisiä kallioleikkauksia, jatketaan valaistusten saneerauksia ja tehdään pienempiä kunnostuksia meluesteille ja liikenteenohjauslaitteille. Tulevalla nelivuotiskaudella päättyvät E18 Muurla–Lohja (2029) sekä E18 Koskenkylä–Loviisa–Kotka moottoriteiden elinkaarihankkeet (2026). Valmistautuminen niiden vastaanottoon on jo aloitettu.
Näyttäisi silta, että päällysteiden ja muiden tierakenteiden korjauksia pystytään jatkamaan myös ensi vuonna tehostetusti ja vähintään vuoden 2025 tasolla, koska valtionvarainministeriö on esittämässä vuoden 2026 budjettiin valtakunnallisesti 120 miljoonan euron lisäystä korjausvelan purkuun osana hallituksen määräaikaista investointiohjelmaa.
MAL-sopimuksista parantamishankkeita
Toimialueemme kaksi MAL-seutua eli Helsingin ja Lahden seudut allekirjoittivat vuoden 2024 lopussa sopimukset tulevien vuosien hankekokonaisuuksista yhdessä muiden valtakunnan MAL-seutujen kanssa. Toteutukset ulottuvat aina vuoteen 2029 ja sisältävät Helsingin MAL-sopimukseen liittyen KUUMA-seudun kuntien alueelle erittäin merkittävän noin 35 miljoonan euron hankekannan ja Lahden seudulla noin 7 miljoonan euron investoinnit maanteiden pieniin parantamishankkeisiin yhdessä kuntien kanssa. Lahden seudulla hankekokonaisuus on jo selvillä, mutta KUUMA-kuntien osalta osa hankkeista selviää vasta loppuvuonna 2025.
Muilta osin pienten parantamishankkeiden näkymät ovat vaisut. Kuluvana vuonna on Väyläviraston kautta saatu hieman rahoitusta liikenneturvallisuushankkeiden toteuttamiseen. Sen avulla pystymme käynnistämään mm. tärkeimmän uudisvalaistuskohteen toteuttamisen vt 4:lle Keravan ja Järvenpään välille. Lisäksi teemme muutamia pieniä kävelyn ja pyöräilyn turvallisuutta edistäviä pistemäisiä kohteita eri puolille toimialuettamme.
Helsingin seudun MAL-sopimuksessa sovittiin lisäksi Kehä I Maarinsolmun eritasoliittymä sekä vt 4 välillä Kehä I–Kehä III ja Ilmasillan eritasoliittymä -hankkeiden toteutuksien käynnistämisestä. Nämä isot kehittämishankkeet toteuttaa Väylävirasto. Kevään 2025 kehysriihessä oli esillä lisäksi useamman Uudenmaan alueen ison ja pitkään suunnitellun hankkeen aloittaminen. Näiden tarkempi aikataulu ja sisältö selviää vuoden 2025 kuluessa.
Vuodesta 2026 jatketaan uusilla toimialueilla
Elinvoimakeskusten aloittaessa toiminnan vuoden 2026 alusta päättyy 15 vuoden ajanjakso Uudenmaan ja Hämeiden alueiden yhteisen tienpidon historiassa. Jatkossa uuden Uudenmaan elinvoimakeskuksen tehtävät tienpidossa kattavat Uudenmaan maakunnan alueen. Pääperiaatteena on, että käynnissä olevat urakat ja hankkeet viedään päätökseen keskeytyksettä vanhalla vastuujaolla, mutta uusista sopimuksista ja käynnistyksistä päättää kukin uusi elinvoimakeskus alueellaan. Maanteiden hoitourakoiden siirtymäajasta tulee useamman vuoden pituinen. Viranomaisyhteistyötä tehdään jatkossa Päijät-Hämeen osalta Kouvolan ja Kanta-Hämeen osalta Tampereen suuntaan. Tienkäyttäjälle muutos ei juuri näy.