Siirry sisältöön

Etusivu Toiminta ja tavoitteet Hankesuunnittelu

Hankesuunnittelu

Suunnittelulla varaudutaan tulevaisuuteen

Uudenmaan ELY-keskuksen alueella on hyvin paljon tarpeita tieverkon kehittämiseen ja parantamiseen. Tarpeet ovat erilaisia ja erikokoisia. Merkittävä osa näistä toimenpidetarpeista esitetään priorisoituina alueen liikennejärjestelmäsuunnitelmissa tai kestävän ja turvallisen liikkumisen suunnitelmissa. Rahoitus ratkaisee, mitä lopulta voidaan toteuttaa. Suunnitelmia teettämällä varaudutaan siihen, että valmius toteuttamiseen on mahdollisimman hyvä rahoituksen varmistuessa. Erityisesti pääväylien osalta on varauduttava suunnitelmin tuleviin kehittämistarpeisiin pitkällä aikavälillä.

Suunnittelun rahoituksella tehdään ELY-keskuksen perustehtäviin kuuluvaa liikennejärjestelmätyötä ja siihen liittyviä suunnitelmia, mutta myös suurten väylähankkeiden suunnitelmia. Väylävirasto ohjaa suurimpien suunnittelukohteiden suunnittelua valtakunnallisen keskitetyn suunnitteluohjelman kautta. Suunnitteluohjelmaan valittujen esiselvitysten avulla kartoitetaan laajasti tulevia suunnittelu- ja investointitarpeita. Väylähankkeiden arviointiin käytetään monipuolista vaikutusten arviointia, johon sisältyy mm. hyöty-kustannusanalyysi. Hankearvioinnilla varmistetaan parhaan hankevaihtoehdon eteneminen suunnittelussa. Suunnitteluohjelman hankesuunnittelukohteiden avulla pyritään ensisijaisesti edistämään Väyläviraston laatiman investointiohjelman toteutusvalmiutta. Valintakriteerit perustuvat valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman tavoitteisiin: toimivuus, turvallisuus ja kestävyys, sekä siihen, onko tarve tunnistettu strategisessa tilannekuvassa tai onko kohde erityisen akuutti tai muutoin kriittinen.

Merkittävimpiä käynnissä olevia tai alkavia hankesuunnittelukohteita alueellamme ovat:

  • Vt 2 Nummela–Karkkila välin yleissuunnitelma ja ympäristövaikutusten arviointi
  • Vt 2 liittymäjärjestelyt Puolimatkan alueen kohdalla (Humppila), tiesuunnitelma
  • Vt 12 välillä Joutjärvi–Uusikylä, tiesuunnitelma
  • Vt 25 Nopon (mt 130) ja vt 3 eritasoliittymien parantaminen, tiesuunnitelma
  • Vt 25 välillä Kartanonsuo–Keravanjoki, tiesuunnitelma
  • Vt 25 ja vt 4 eritasoliittymän ramppi Mäntsälässä, tiesuunnitelma
  • Vt 25 välillä Langansböle–Västerbacka, tiesuunnitelma
  • Vt 25 Hyvinkään itäisen ohikulkutien eritasoliittymä, tiesuunnitelma
  • Kehä III parantaminen vt 4 eritasoliittymän kohdalla, aluevaraussuunnitelma
  • Kt 51 välillä Sunnanvik–Munkinmäki, yleissuunnitelma ja ympäristövaikutusten arviointi
  • Kt 55 kehittämisselvitys Porvoo–Mäntsälä ja Monninkylän eritasoliittymä, aluevaraussuunnitelma
  • Mt 1002 Skåldön sillan yleissuunnitelma Raaseporissa
  • Mt 1583 Atomitien uusi tieyhteys, tiesuunnitelma

Tulevien vuosien suunnittelutarpeita ovat muun muassa:

  • Vt 1 / Kehä II (liikenneturvallisuus), tiesuunnitelma
  • Vt 4 välillä Kehä III–Kulomäentie, tiesuunnitelma
  • Vt 4 Lusi–Oravakivensalmi, jatkosuunnittelukohteet toimenpidesuunnitelman pohjalta
  • Vt 10 ja mt 284 Vieremän pohjavesisuojaus ja tiejärjestelyt
  • Kehä III TEN-T osuuden jatkosuunnittelukohteet kehittämisselvityksen pohjalta
  • Mt 152 (Kehä IV) tiesuunnitelma
  • Mt 1002 Skåldön sillan tiesuunnitelma
  • Keski-Uudenmaan pohjoinen logistiikkayhteys, tiesuunnitelma
  • Painumavauriokohteet
  • Kestävän liikkumisen laatukäytäväselvitysten toimenpiteet

Pienempiä suunnittelukohteita ovat esimerkiksi vuosittaisessa tienpidon ja liikenteen suunnitelmassa esitettävät tärkeimmät hanketarpeet, MAL-sopimuksissa sovitut hankkeet sekä muuta erillisrahaa budjetista saaneet pienet kohteet.

Tekeillä ovat mm. seuraavat suunnitelmat:

  • Vt 25 Leksvallintien jalankulku- ja pyörätie sekä alikulkukäytävä, tiesuunnitelma
  • Vt 25 Kalevankadun eritasoliittymä, rakentamissuunnitelma
  • Mt 170 Koskenkylä–Greggböle jalankulku- ja pyörätie, tiesuunnitelma
  • Pippon elinkeinoelämän alueen liikennejärjestelyt, Lahti, esisuunnitelma

Suunnittelusopimuksin tuemme kuntia ja kaupunkeja edistämään sellaisten kunnille välttämättömien maanteille sijoittuvien hankkeiden etenemistä, joihin valtion rahoitusta ei ole saatavilla. Suunnittelusopimuskohteita on meneillään lukuisia.

Suunnittelutarpeita aiheuttavat myös muiden toimijoiden suunnitteluhankkeet, jotka tavalla tai toisella liittyvät maantieverkkoon. Tällaisia käynnissä olevia ovat esimerkiksi raitiotiehankkeiden suunnittelut Helsingissä ja Vantaalla, tunnelihankkeet Helsingissä sekä Länsiradan suunnittelu.

Palaa alkuun
Löydät meidät myös somesta