Siirry sisältöön

Ingångssida Verksamhet och mål Projektplanering

Projektplanering

Förberedelser för framtiden genom planering

I området för Nylands NTM-central finns stora behov av att utveckla och förbättra vägnätet. Behoven är olika och av olika storlek. En betydande del av dessa behov av åtgärder prioriteras i områdets trafiksystemplaner eller planer för hållbar och trygg mobilitet. Vad som i slutändan kan genomföras avgörs av finansieringen. Genom att låta göra upp planer ser man till att beredskapen för genomförandet är så god som möjligt när finansieringen av genomförandet säkerställs. I synnerhet när det gäller huvudlederna måste man förbereda sig på kommande utvecklingsbehov på lång sikt med hjälp av planer.

Med finansieringen av planeringen utförs det trafiksystemarbete och tillhörande planer som hör till NTM-centralens grundläggande uppgifter, men också planer för stora trafikledsprojekt. Trafikledsverket styr planeringen av de största planeringsobjekten genom finansieringen av det centraliserade planeringsprogrammet. Med hjälp av de förutredningar som valts till planeringsprogrammet kartläggs kommande planerings- och investeringsbehov på bred front. I utvärderingen av trafikledsprojekten används en nytto-kostnadsanalys och en bedömning av effekterna. Genom projektutvärderingen säkerställer man att man går vidare i planeringen med det bästa projektalternativet. Med hjälp av projektplaneringsobjekten i planeringsprogrammet strävar man i första hand efter att främja planeringsbehoven för investeringsobjekten i det investeringsprogram som Trafikledsverket utarbetat. Urvalskriterierna bygger på målen i den riksomfattande trafiksystemplanen: funktion, säkerhet och hållbarhet samt om behovet har identifierats i den strategiska lägesbilden eller om objektet är särskilt akut eller kritiskt i övrigt.

De viktigaste projektplaneringsobjekten som pågår eller inleds i vårt område är:

  • Rv 2 avsnittet Nummela–Högfors, utredningsplan och miljökonsekvensbedömning
  • Rv 2 anslutningsarrangemang vid Puolimatkaområdet (Humppila), vägplan
  • Rv 12 avsnittet Joutjärvi–Nyby, vägplan
  • Rv 12 avsnittet Lahtis–Tammerfors, utvecklingsutredning
  • Rv 25 den planskilda anslutningen vid Stationsvägen i Vichtis samt den planskilda anslutningen vid Vattentornet i Lojo, vägplan
  • Rv 25 förbättring av Noppo (lv 130) och rv 3 planskilda anslutningar, vägplan
  • Rv 25 avsnittet Kartanonsuo–Kervo å, vägplan
  • Rv 25 och rv 4 ramper i Mäntsälä, vägplan
  • Rv 25 avsnittet Langansböle–Västerbacka, vägplan
  • Ring III, en helhet med flera planeringsobjekt på TEN-T-avsnittet, plan för områdesreservering
  • Sv 51 anslutningsobjekt i Ingå, väg- och byggnadsplaner
  • Sv 51 avsnittet Sunnanvik–Munkkulla, utredningsplan och miljökonsekvensbedömning
  • Sv 55 utvecklingsutredning Borgå–Mäntsälä och den planskilda anslutningen i Monninkylä, plan för områdesreservering
  • Lv 1002 utredningsplan för Skåldö bro i Raseborg
  • Lv 1583 Atomvägen, vägplan

Planeringsbehoven under de kommande åren är bl.a.:

  • Rv 1 / Ring II (trafiksäkerhet), vägplan
  • Rv 4 avsnittet Ring III–Brännbergavägen, vägplan
  • Rv 4 Lusi–Oravakivensalmi, uppföljningsplaneringsobjekt utifrån den pågående åtgärdsplanen
  • Rv 10 och lv 284 grundvattenskydd och vägarrangemang vid Vieremä
  • Rv 25 planskild anslutning för Hyvinge östra omfartsväg, vägplan
  • Ring III uppföljningsplaneringsobjekt på TEN-T-avsnittet utifrån utvecklingsutredningen
  • Lv 152 (Ring IV) vägplan
  • Lv 1002 vägplan för Skåldö bro i Raseborg
  • Norra logistikförbindelsen i Mellersta Nyland, vägplan
  • Objekt med sättningsskador
  • Åtgärder utifrån kvalitetskorridorutredningar om hållbar mobilitet

Mindre planeringsobjekt är exempelvis de viktigaste projektbehoven i den årliga planen för väghållningen och trafiken, projekt som man kommit överens om i MBT-avtalen samt små objekt som fått annan separat finansiering ur budgeten.

Bland annat följande planer är under utarbetande:

  • Rv 24 Kalliola anslutning samt gång- och cykelväg, väg- och byggnadsplan
  • Rv 25 gång- och cykelväg samt underfart vid Leksvallvägen, vägplan
  • Lv 2956 gång- och cykelarrangemang mellan Pyhäniementie och Messilä, väg och byggnadsplan

Genom planeringsavtal stödjer vi kommuner och städer i att främja projekt på landsvägarna som är nödvändiga för kommunerna och som inte är tillgängliga för statlig finansiering. Planeringsavtal för ett flertal objekt är på gång.

Planeringsbehov uppstår även genom andra aktörers planeringsprojekt som på ett eller annat sätt är kopplade till landsvägsnätet. Sådana pågående projekt är till exempel planering av spårvägsprojekt i Helsingfors och Vanda, tunnelprojekt i Helsingfors samt planering av direktbanan mellan Esbo och Salo.

Palaa alkuun