Siirry sisältöön

Ingångssida Ekonomiska och verksamhetsmiljö Förord

Förord

Mot ett hållbart och tillgängligt Finland

Åren är inte bröder lyder ett finskt ordstäv. Detta märks i väghållningen både på vintern i form av varierande väder och före och på sommaren i form av varierande volymer vägarbeten.

Om vi i fjol när väghållnings- och trafikplanen utarbetades var oroliga för den kommande sommarens ringa beläggningsmängder, är målet i år – med tilläggsfinansieringen för reparationsskulden – att närapå fördubbla fjolårets beläggningsmängd. Detta är absolut nödvändigt och vi är väldigt nöjda över det. Objekten i beläggningsprogrammet på cirka 720 kilometer finns förutom i det livligt trafikerade nätet även i det så kallade medellivligt trafikerade nätet och en betydande mängd på gång- och cykelvägarna. Vägarnas förbättrade skick kommer således att betjäna många väganvändare och transporter.

Broarnas skick upprätthålls på samma sätt som tidigare. Reparationer utförs i den omfattningen att antalet broar som är i dåligt skick inte ökar nämnvärt. I området för NTM-centralen i Nyland finns trots det cirka 120 broar som är i dåligt skick. De största broarbetena kan störa resor och transporter då arbetet pågår, men efter reparationerna är broarna i bättre skick än tidigare och betjänar igen i årtionden framöver.

Som bäst pågår aktuella planer som styr utvecklingen av framtidens trafiksystem. Trafik 12 är en riksomfattande trafiksystemplan som bereds parlamentariskt under ledning av Kommunikationsministeriet och där även NTM-centralernas sakkunskap och regionala kunskapsunderlag utnyttjas. Trafiksystemets mål – funktion, säkerhet och hållbarhet – är bra ledord för verksamheten. Säkerheten ses förutom som främjande av och åtgärder för trafiksystemets säkerhet även som beredskap inom väghållningen för olika hot i enlighet med perspektivet för övergripande säkerhet. Många gemensamma övningar och åtgärder i fråga om beredskapen inom samhällsverksamheten är en viktig del av vår verksamhet.

Under avtalsperioden 2020–2023 för markanvändning, boende och trafik (MBT) genomfördes ett flertal åtgärder som utvecklar trafiksystemets funktion i Helsingfors och Lahtis stadsregioner. En del av de projekt som inletts under perioden fortsätter. Den avtalsmässiga verksamhetsmodellen för stadsregionerna har konstaterats vara bra och man vill fortsätta med den även genom skrivningar i regeringsprogrammet. Inom området för NTM-centralen i Nyland utarbetas som bäst nya MBT-avtal för MBT-regionerna Helsingfors och Lahtis.

I år inleds den planskilda anslutningen vid riksväg 3 i Moreeni som en ny utvecklingsinvestering inom området för NTM-centralen i Nyland. Detta är ett bra exempel på ett projekt som betjänar näringarna i regionen, där både Tavastehus stad och Janakkala kommun har varit aktiva och de finansierar genomförandet av projektet i samarbete med staten. NTM-centralen har beklagligt lite finansiering för små investeringar. Finansiering finns främst för projekt som redan inletts i ovan nämnda MBT-regioner. Vi främjar dock planeringsprojekt enligt investeringsprogrammet för trafikledsnätet så att det finns ett kunskapsunderlag för projektbeslut och för beredskap för genomförande inom ramen för de lagstadgade planerna.

Den nya förordningen om det transeuropeiska transportnätet (TEN-T) träder i kraft 2024. Finlands TEN-T-vägnät utvidgas och kompletteras. För vägnätet inom området för NTM-centralen i Nyland innebär detta att både riksväg 25, dvs. hamnförbindelsen mellan Hangö–Mäntsälä, och det saknade avsnittet Tuulos–Tammerfors på den tvärgående riksväg 12 inkluderas i det omfattande TEN-T-nätet. Förordningen är ett erkännande för betydelsen av dessa delar av nätet som en del av det internationella transportnätet. Vägarna i TEN-T-nätet spelar en central roll i den långväga gods- och persontrafiken och de förenar viktiga stads- eller ekonomicentrum och trafikformer. Den nya förordningen medför också förnyelser när det gäller stadsknutpunkterna, som efter förordningsändringen utgörs av alla nuvarande centralstäder i MBT-regionerna. I stadsknutpunkterna betonas åtgärder som främjar hållbar mobilitet samt trafik och transporter, samt separata planer som utarbetas för att genomföra åtgärderna. Tillhörigheten till TEN-T-nätet gör det möjligt att utnyttja EU:s finansieringsinstrument, om det finns nationell finansiering och kriterierna i finansieringsutlysningarna uppfylls.

Genom åtgärderna i denna väghållnings- och trafikplan håller NTM-centralen i Nyland på att bygga upp ett hållbart och tillgängligt trafiksystem i Finland tillsammans med områdets intressentgrupper och andra aktörer.

I juni 2024

Päivi Nuutinen
Direktör för ansvarsområdet för trafik och infrastruktur

Palaa alkuun