Siirry sisältöön

Ingångssida Verksamhet och mål Underhållet av vägnätet

Underhållet av vägnätet

Underhållet av landsvägarna omfattar underhåll och drift
av belagda vägar, grusvägar, broar, vägmiljöer samt utrustning och konstruktioner längs landsvägarna. Syftet är att med sommar- och vinterunderhåll säkerställa att vägnätet är säkert och den dagliga framkomligheten.

Aktuellt om underhåll av vägnätet

Vintern 2023–2024 började tidigt i södra Finland och stor snömängd samt temperaturer som växlade från hård köld till plusgrader utmanade väghållningen. I februari 2024 blev det plötsligt vårväder, vilket ledde till att nederbörden främst bestod av regn. Temperaturväxlingen mellan några plusgrader och några minusgrader resulterade i att beläggningarnas skick kollapsade och att det behövdes mycket lappning. Äldre asfaltbeläggningar skadas lätt av varierande vinterväder och den livliga trafiken i södra Finland. I det lägre vägnätet uppstod problem med snövallar, som på grund av regnen i slutet av vintern ställvis frös till is och försvårade all trafik och i synnerhet kollektivtrafiken. Entreprenören ska ta reda på de viktigaste skoltransportrutterna så att halkbekämpningen kan utföras i så rätt tid som möjligt. Särskilt i extrema förhållanden framhävs betydelsen av att de mest kritiska vägavsnitten i kollektivtrafiken är kända på förhand.

Fenomen i anslutning till klimatförändringen förutsätter i synnerhet att vägarnas dräneringssystem fungerar bra och att beredskapen inför avvikande situationer ständigt förbättras. För trafiksäkerheten, vägarnas användbarhet och vägkonstruktionernas hållbarhet är det viktigt att vägarnas dräneringssystem fungerar. Förbättring av dräneringen, det vill säga dikningsplaner och förnyande av trummor, kopplas alltmer till planerna för förnyande av beläggningar. Så här blir beläggningarna resistentare på lång sikt även mot extrema väderfenomen.

I Nyland har entreprenaderna för landsvägsunderhållet i Esbo och Vanda konkurrensutsatts under vintern. De nya femåriga entreprenaderna inleds i oktober 2024. I slutet av året inleds konkurrensutsättningen av entreprenaderna för landsvägsunderhållet i Borgå och Mäntsälä.

Serviceavtalet för livscykelprojektet för E18 (rv 7) Forsby–Kotka löper ut i september 2026 och NTM-centralen i Nyland återgår till att ansvara för vägavsnittet i Nyland. Åtgärder som anknyter till mottagandet av vägavsnittet har inletts.

Sommar- och vinterunderhåll

När det gäller vinter- och sommarunderhållet är vägnätet indelat i tio områden för underhållsentreprenader. Landsvägarnas underhållsentreprenörer ansvarar för underhållet av landsvägarna enligt den servicenivå som fastställts av Trafikledsverket och NTM-centralen. I underhållsentreprenaderna ingår som huvudsakliga uppgifter vinterunderhåll, skötsel av trafikmiljön, skötsel av grusvägar och plötsliga uppgifter till exempel i anslutning till trafikolyckor eller naturfenomen.

Vinterunderhållet består främst av snöröjning och halkbekämpning. Vägarna är indelade i vinterunderhållsklasser enligt trafikmängd, där åtgärdstiderna varierar till exempel i fråga om snöplogning eller halkbekämpning. Vinterunderhållsklassificeringen av landsvägarna anges finns i Trafikledsverkets karttjänst (Underhållsklasser för landsvägar). Väganvändarna kan följa vinterunderhållet av landsvägarna i Fintraffics webbtjänst Trafikläget (tjänsten Trafikläget).

Till skötseln av trafikmiljön hör många uppgifter som ska utföras året om, såsom rengöring och reparation av asfaltbeläggningar. Den största uppgiftshelheten utgörs dock av grönskötseln, som bland annat omfattar slåtter och röjning av vägkanter för att garantera tillräcklig sikt i trafiken.

I skötseln av grusvägar ingår vår- och höstbearbetning i den traditionella rytmen. Vårbearbetningen sker efter menföre, då vägen jämnas ut efter eventuella reparationer på grund av tjällossningen och genom dammbindning strävar man efter en lättskött väg även under sommaren. På hösten läggs vanligen krossgrus på grusvägarna för att skapa goda förutsättningar för vinterunderhållet. Varierande väderförhållanden, såsom milda och våta vintrar eller långa torra perioder, har dock rört om i den traditionella tidtabellen för vinterunderhållet. Ibland måste man vänta på lämpligt väder för att utföra ett visst arbete och under denna tid blir trafiken på grusväg lidande.

Palaa alkuun