Beläggningarnas skick tryggas
Prisnivån på beläggningarna inom verksamhetsområdet för NTM-centralen i Nyland verkar i år vara lika hög som i fjol. Kilometerpriset för beläggning har nästan fördubblats jämfört med början av årtiondet. Orsakerna till detta är många, från att de viktigaste råvarorna och energin blivit dyrare till den begränsade konkurrensen inom branschen. Regeringens betydande riksomfattande tilläggsfinansiering för beläggningar 2024 förhindrar att reparationsskulden för de belagda vägarna exploderar. För NTM-centralen i Nyland innebär detta att beläggningsbudgeten fördubblas. Med hjälp av tilläggsfinansieringen kan ökningen av reparationsskulden för beläggningar nästan stoppas, vilket innebär ett beläggningsprogram på drygt 700 kilometer. Tilläggsfinansieringens inverkan syns särskilt i den medelsnabba (800–3000 fordon/dygn) delen av nätet. Särskilt i år kan åtgärder riktas dit, utöver tryggandet av det livligaste (över 3 000 fordon/dygn) nätets skick. Också hållbar mobilitet kan främjas i år tack vare betydligt mer ny beläggning av gång- och cykelvägar.
Trots den stötvisa finansieringen är det viktigaste ändå en konsekvent strävan efter en långsiktig programmering och ett långsiktigt genomförande av beläggningsreparationer med ett tidsspann på flera år. Det viktigaste styrande målet i stället för beläggningskilometer är konditionsmålen, det vill säga maximiantalet kilometer belagda vägar i dåligt skick. De årliga mätningarna av beläggningarnas skick, terrängundersökningarna och responsen på skicket bildar en objektgrupp, från vilken man baserat på Trafikledsverkets verksamhetslinjer för beläggningar väljer ut objekt för regionalt och tidsmässigt förnuftiga genomförandehelheter och vidare för program på årsnivå inom ramen för finansieringen.
Svaga förbättringsutsikter
I den här planen har utsikterna för förbättringsprojekten under de närmaste åren, det vill säga nya investeringsprojekt som höjer servicenivån, alltid varit den kanske mest intressanta behållningen för NTM-centralens viktigaste intressentgrupper. Ambitionen är att göra upp planen för väghållningen och trafiken på en realistisk grund och i år är det tydligt att det inte finns någon finansiering i sikte för förbättringar annat än för högst MBT-områdena. Nästan inga nya projekt har tagits med i planen. Projekten inom bastrafikledshållningen i Trafikledsverkets investeringsprogram är sådana som vi i första hand skulle främja om finansieringen skulle möjliggöra dem. Visserligen kan man på årsnivå alltid lägga till utnämnda objekt i statsbudgeten för att genomföras separat, men det finns inga utsikter för eller egentliga löften om dem. Tankemodellen för uppdatering av den riksomfattande trafiksystemplanen (Trafik 12), som inleddes på våren för att bevara den befintliga infrastrukturens skick och servicenivå, skapar dock en tro särskilt på att de viktigaste reparationsprojekten fortskrider. Det finns flera sådana på projektkartorna i denna plan.
Underhållsentreprenaderna vinns till ett hårt åtdraget pris, men vad händer under avtalsperioden?
Inom området för NTM-centralen i Nyland säkerställs den dagliga skötseln och det dagliga underhållet av landsvägarna av de 10 underhållsentreprenaderna för landsvägar (MHU), av vilka två konkurrensutsätts årligen. Avtalsperioderna är fem år långa. Oberoende av entreprenadområdet och även på det riksomfattande planet har underhållsentreprenaderna nästan genomgående vunnits till ett pris som underskridit Trafikledsverkets och NTM-centralernas kostnadskalkyler, vilket inte är en bra utgångspunkt för en femårig avtalsperiod. Enligt erfarenheterna verkar de avtalsbaserade kostnadsprognoserna inte längre hålla under avtalsperioden. Riskerna borde kunna prissättas betydligt bättre genast i början, så att avtalet säkrare skulle förverkligas på överenskommet sätt och inte endast med hjälp av sträng tillsyn av beställaren.
I år inleds både i Esbo och i Vanda mycket krävande entreprenader med granskade (MHU+) avtalsskrivningar som vanns av YIT. Även i fråga om dem var konkurrensen hård och de vanns till ett pris som underskred kostnadskalkylerna. Redan efter det första året torde man få preliminära erfarenheter av huruvida entreprenaderna inriktas på önskad verksamhet och å andra sidan av kostnadsprognosernas hållbarhet. Utvecklingen av underhållsentreprenadmodellen för landsvägar är en kontinuerlig process.