Siirry sisältöön

Ingångssida Verksamhet och mål Kollektivtrafik

Kollektivtrafik

Utveckling av kollektivtrafiken – resenären i centrum

NTM-centralen i Nyland ansvarar för myndighetsuppgifterna inom kollektivtrafiken i Nyland, Egentliga Tavastland och Päijänne-Tavastland samt, med undantag av behörighetsområdena för Helsingforsregionens trafik (HRT), Tavastehus- och Lahtis-området, Raseborgs, Hyvinge och Riihimäki städer.

NTM-centralens åtgärder för att utveckla kollektivtrafiken grundar sig på fastställandet av servicenivån, som just nu uppdateras. I fastställandet av servicenivån ställs mål upp för kollektivtrafiktjänsternas tidsmässiga och regionala täckning per förbindelsesträcka i alla kommuner som hör till NTM-centralens behörighetsområde. Samtidigt fastställs också kvalitativa faktorer för kollektivtrafiken. När trafiken därefter ordnas måste man fatta beslut om huruvida man skaffar den kollektivtrafik som behövs eller förlitar sig på marknadsbestämda tjänster. Detta val påverkas i hög grad av marknadsläget för kollektivtrafiktjänsterna i regionerna, kommunernas synpunkter samt de bästa tillvägagångssätten för resenärerna. För att servicenivån ska uppnås är det viktigt att kommunerna satsar på kollektivtrafiken genom saminköp med NTM-centralen och via kommunens interna trafikupphandlingar. Målet för samarbetet med kommunerna är trevliga reseupplevelser för resenärerna. Genom samarbetet stärks också integreringen av trafikutbudet till exempel med välfärdsområdenas behov.

Reseupplevelsen påverkas förutom av kollektivtrafikutbudet även av kollektivtrafikens infrastruktur. Infrastruktur i anslutning till kollektivtrafiken är hållplatser, hållplatsmärken och tak, cykelparkeringsplatser och förbindelser i anslutning till dem. Största delen av dessa upprätthålls via underhållsentreprenaderna för landsvägarna, men målet är också att göra nya investeringar varje år. Mindre projekt för att förbättra kollektivtrafikens infrastruktur genomförs till exempel inom ramen för MBT-avtalen samt på basis av brister som NTM-centralen själv observerat. Större investeringar, som exempelvis hållplatser eller bytesplatser i planskilda anslutningar, genomförs i samband med stora vägprojekt eller som separata projekt.

Målet för all utveckling av kollektivtrafiken är i sista hand nöjda passagerare. I Finland genomgår regionförvaltningen förändringar; i detta sammanhang har man linjerat upp att NTM-centralernas uppgifter inom kollektivtrafiken övergår till Transport- och kommunikationsverket Traficom i början av 2026. Detta är en bra möjlighet att utveckla kollektivtrafikförvaltningen till en enhetligare helhet, koncentrera upphandlingarna av spår-, flyg- och busstrafiken till ett och samma ämbetsverk och samtidigt bygga upp ett kollektivtrafiksystem i Finland som bildar ett fungerande nätverk för resenärerna i syfte att garantera en smidig vardag.

Palaa alkuun